Két napja a szmogriadó bevezetésétől hangos az internet.
Elképesztő hozzászólásokat olvasok arról, hogy miért NEM hajlandó valaki letenni a kocsiját, még ha fel is kérik rá, vagy miért NEM hajlandó BKV-t használni. Sőt, többen felháborodnak, hogy még fizetni is kéne a jegyért?!
Az egész azzal kezdődött, hogy a gáz-mizéria miatt aki tehette, nekiállt szénnel, fával, vagy a kiskutya fülével fűteni, így hirtelen megnőtt a levegő por és koromtartalma. (Az is növelte a szmog-szintet, hogy tél van, köd van, áll a levegő, és persze, fűtési szezonban alapból is mindig nagyobb a szennyezettség.) Feltehetően azok fűtenek ezekkel, akik saját házban, saját kazánnal rendelkeznek. Tehát valószínűsítem, hogy nem a belvárosi, ötödik emeleti lakásban lakók, hanem a kertvárosi, neadjisten, Budapest környékére kitelepült, én-kimenekülök-a-városból-mert-undorító-büdös-de-visszajárok-dolgozni-mert-menő-munkám-van-a-belvárosban-és-jobban-is-fizet-mint-pilisvörösváron-áfész-eladónak-lenni. Akik a garázst, a medencét is fűtik, és magasról leszarják, hogy mik a következmények. Természetesen ezek az emberek családonként három kocsival indulnak neki minden nap a városi forgalomnak, és minden autóban csak 1 ember ül.
(Amerikában 30 éve vezették be a car pool fogalmát erre a helyzetre: a kollégák reggel felszedik egymást, és együtt mennek be dolgozni, vagy az anyukák a gyerekeket közösen viszik iskolába, így négy ember jut egy autóra. Hetente cserélik, hogy ki megy a többiekért, így mindenkinek ugyanannyiba kerül. A benzint pedig összedobják.)
Természetesen ehhez egy kis előregondolkodásra, ego-visszavételre, és intelligenciára lenne szükség. Mert amíg a primitív ex-kollégám büszkén meséli, hogy ő bizony nem hajlandó fizetni a BKV szolgáltatásaiért, ám napi 6-8 órát békávézik kézbesítőként, addig az ilyentől ne is várjuk, hogy hajlandó lenne bármi másban a közösség szükségleteit nézni. Akárcsak a néni, aki nem szedi fel a kutyaszart az utcán, mert őt nem zavarja otthon. Egyszer egy ilyentől megkérdeztem, nem szedné-e fel. Aztán amikor azt mondta, nem, megkérdeztem, hogy akkor én is odaszarhatok otthon a lábtörlőjére? Felháborodottan vonszolta odébb a szerencsétlen kutyáját a Városház utcában, és úgy gondolta, egy perverzzel hozta össze a sorsa.
Natehát a fent említett, elővárosi, külvárosi, városon kívül lakók képesek leírni, hogy miért is kéne nekik is letenni a kocsit, hiszen "csak" a belvárosban van szmog, az meg őket nem érdekli. Háthiszen miért is érdekelné, ő csak bejön, elpöfögi a maga napi emisszióját, mi meg itt a belvárosban szívjuk, szívjuk, mint a kiskakas a mesében. Aztán, mint aki jól végezte dolgát, haza autózik valamelyik kivezető úton, és kurvára nem érti, miért hörög mindenki a szmog miatt, hiszen nála otthon nincs ilyen gond.
Legalább 10 éve van autóm. De pár éve, amióta a belvárosban lakom, megfogadtam, hogy csak akkor ülök bele, ha feltétlenül szükséges. És büszke vagyok arra, hogy néha 3 hétig nem is veszem elő a kulcsot, csak a trolit használom. Beosztom, hogy mikor megyek nagybevásárolni, vagy ügyeket intézni, amihez feltétlenül szükséges a négy kerék. A belvárosban a parkolás is egy külön mizéria, külön öröm, hogy nem kell ezzel foglalkoznom egy idegesítő ügyintézés során. És fizetnem se kell az óránkénti 240 forintot a semmire.
Mégis, napi soktízezer autós úgy érzi, jobb a dugóban állva kipufogni, mint betartani a főpolgármester kérését (Én?! Miért pont én ne menjek a saját kocsimmal??!! Menjen ő békávéval!!), és egy kicsit a másikra is gondolni.
Londonban megoldották. Ott dugódíj van. Ha behajtasz a belvárosba: fizetsz. Teljesen egyetértek. Tényleg nem lehet tovább növelni a 20 éves, rom autók kipufogását.